- Via hun smartphone, dus via social media (Instagram, tik tok bijvoorbeeld). Zorg voor beknopte informatie en geef aan waar ze zo nodig meer informatie over het onderwerp kunnen vinden.
- Google is de zoekmachine waar jongeren veel mee opzoeken. Zorg dat hun zoektermen bij jullie boodschap uitkomen. Zorg dat de op jongeren gerichte informatie eerder bovenkomt dan die gericht op professionals.
- Zorg dat informatie vind- en zichtbaar is op scholen, daar zijn jongeren tenslotte een groot deel van hun tijd. Via leraren, mentoren, en met kaartjes en posters.
- Mond-tot-mond reclame: Jongeren kijken niet snel zelf op een website. Vaker worden ze door hun omgeving gewezen op of getipt over relevante informatie. De (goede) ervaring van anderen heeft invloed op jongeren en lijkt betrouwbaar waardoor ze eerder naar een website of naar specifieke informatie zullen zoeken.
- Taalgebruik: schrijf in eenvoudige taal, korte zinnen en zonder moeilijke woorden. Jongeren – uitzonderingen daargelaten – lezen tegenwoordig niet veel meer en een deel is laag geletterd. Mails en brieven worden amper gelezen. De meesten, vooral onder de 18 jaar, zien de urgentie daar niet van in en vinden ze vaak te ingewikkeld geschreven.
- Producten of diensten die uitleg nodig hebben, kan je beter toelichten in beeldende elementen. Zo houd je de aandacht van de jongeren meer vast. Ook foto’s of filmpjes op social media trekken de aandacht van jongeren. Zorg bij filmpjes altijd voor ondertiteling. Op veel momenten kunnen jongeren het geluid niet aanzetten.
- What’s in it for me? Wat is de toegevoegde waarde van jouw boodschap voor jongeren? Zorg dat dat duidelijke wordt. Wat hebben ze aan jouw informatie? En zorg dat je informatie op het juiste moment vindbaar is. Jongeren benadrukken dat het belangrijk is dat de informatie makkelijk te vinden moet zijn op het moment dat je het nodig hebt. Ze achten de kans heel klein dat ze zich bijvoorbeeld in soorten hulpverlening gaan verdiepen ‘als ze nog geen eigen probleem hebben’. Als het voor hun niet relevant is dan gooien ze een folder weg maar op het moment dat er dan echt iets aan de hand is, moet het goed vindbaar zijn.
- Posters op openbare plekken kunnen effectief zijn, als het om algemene informatie gaat die iedere jongere aangaat (zoals over wat je moet regelen als je 18 jaar oud wordt). Maar jongeren zijn huiverig om naar een poster te kijken als het gaat over iets met persoonlijke problemen. ‘’Straks ziet iedereen dat ik naar een poster kijk over hulpverlening, wat zullen ze wel niet van me denken’’.
- Laat jongeren content maken voor jongeren. Jongeren weten welke content authentiek door jongeren gemaakt is, ze prikken door het ‘jongerensausje’ van organisaties heen. Gebruik geen straattaal, praat gewoon algemeen beschaafd Nederlands (ABN).
- Maak gebruik van rolmodellen – maar let wel op wie je daarvoor uitkiest – iemand die zich ergens voor inzet vanuit intrinsieke motivatie en het niet doet voor de money en de fame. Geef jongeren ook een strategische en invloedrijke rol in de organisatie – geef ze eigenaarschap en maak gebruik van jongerenambassadeurs.
Bedenk wel dat ‘’de jongere’’ niet bestaat. Het gaat om een diverse groep. Eén enkele manier of strategie om ze te bereiken zal niet voldoen. Zet daarom verschillende media en methodes in om hun aandacht te trekken. Succes!