- Zorg voor technische kennis en vaardigheden. Dit geldt voor zowel docenten als leerlingen. Door docenten worden er bijvoorbeeld maar weinig tools ingezet om een les interessant of interactief te maken. Zij beschikken dan niet over de technische kennis en vaardigheden om dat te doen. Dit is de basis van online lesgeven. Zorg dat zij hier goed op toegerust zijn. Maar hetzelfde geldt voor leerlingen. Zorg dat iedereen de mogelijkheid heeft om mee te doen. De middelen (zoals laptops) zijn er nu voor iedereen. Maar zorg ook dat voor iedereen duidelijk is hoe zij deze kunnen gebruiken en hoe programma’s werken.
- Richt online lessen anders in dan live lessen. Dus niet eerst uitleg aan iedereen, dan individueel gaan werken en tussendoor vragen van leerlingen beantwoorden. Dit leidt kinderen die geen vragen hebben af. In een fysieke les zou een docent b.v. door de klas lopen om langs leerlingen te gaan die wat willen vragen of nog uitleg nodig hebben. Maak een les interactief met bijvoorbeeld korte quizjes, spellen & interactieve tools. En spreek jongeren direct aan voor vragen.
- Zorg voor duidelijke online etiquette. Spreek af wanneer de camera aan staat en wanneer niet. En stem goed af wanneer je de chat wel of niet gebruikt. Dit kan bijvoorbeeld heel goed voor 1 op 1 vragen tijdens het zelfstandig werken. Dan leiden vragen de rest niet af. Zorg ook dat deze regels dan niet bij iedere docent anders zijn.
- Ondersteun jongeren bij plannen en overzicht houden. Maak bijvoorbeeld persoonlijke studieplanners voor een maand of jaar. Daarin kun je afvinken wat je gedaan hebt en wat je nog moet doen. Ook kan daar belangrijke uitleg in staan die je rustig terug kan lezen. Het zorgt voor overzicht en duidelijkheid.
- Heb ook individueel contact. 1 op 1 contact is voor veel jongeren belangrijk. Check even of het goed met ze gaat, of ze ergens tegenaan lopen. En toon interesse in hoe het thuis onderwijs volgen nu echt gaat. Wel geven jongeren als tip om aan de start van een gesprek even te vragen of het gelegen komt en of ze nu ‘vrij’ kunnen praten. In een ruimte vol andere gezinsleden die mee kunnen luisteren is dat niet altijd prettig. Maak ook duidelijk hoe en wanneer een leerling de docent kan bereiken.
Toch biedt online ook voordelen voor sommige jongeren. Zo vertelt er iemand: “Voor mij gaat het juist beter. Ik kan door de online lessen in mijn tempo leren, hoef niet op anderen te wachten, camera uit en gewoon mijn ding doen. Fysiek leren is beter, maar met mijn prestaties doe het verder niets.”