Haar zoon Jason (17) worstelt met zichzelf en gaat niet lekker op school. “Het is zo’n aardige en sociale jongen, dus om hem zo te zien doet me pijn. Jason had op de basisschool al problemen, maar we wisten nooit precies wat er nu aan de hand was. In groep 7 begon zijn gedrag te verergeren. Hij was vaak geïrriteerd en kon zich moeilijk aanpassen aan de omgeving.
Toen hij een maagdarminfectie kreeg is hij heel lang ziek geweest en kon hij maandenlang niet naar school. Dat was een pittige periode, voor zowel hem als ons. Hij kon lessen volgen vanuit huis en het ziekenhuis, maar de docent had niet zoveel gevoel voor hem en zijn problemen. Hij kon er simpelweg niets mee. Ze hebben hem uiteindelijk een klas lager gezet. Met veel pijn en moeite heeft hij het basisonderwijs kunnen afronden en kwam hij zelfs in een vwo klas terecht. Na een jaar werd dat havo, omdat hij ook hier weinig motivatie had en slechte cijfers haalde.
Teleurstelling in begeleiding
In 2019 gaf Jason zelf aan dat hij heel druk is in zijn hoofd en dat hij daarvoor getest wilde worden. Ze hebben hem toen getest op ADHD, maar daar kwamen meer kenmerken van hoogbegaafdheid uit. Hij kon daarvoor psychische ondersteuning van een praktijk bij ons in de buurt krijgen, maar dat verliep niet zo goed. Jason had iemand nodig waar hij van op aan kon en dat was niet zo met deze begeleider. Hij zei vaak zijn afspraken af, soms ook op het laatste moment. Dat was ontzettend teleurstellend, voor Jason maar ook voor mij. We zijn daar dus mee gestopt.
Betrokken school
Toen corona in 2020 kwam mocht Jason online les volgen op school, omdat hij een zorgleerling is. Maar ondanks dat was hij vaak afwezig en ging het steeds slechter op school. Daar waren ze gelukkig wel heel betrokken en belden ze vaak om te vragen hoe het met hem ging. Ook als hij niet aanwezig was bij de lessen. Dat vond ik heel fijn.
Lange wachtlijsten
Vanwege zijn afwezigheid zijn we in gesprek gegaan met de leerplichtambtenaar en jeugdarts en via hen bij de GGD terechtgekomen. Daar willen ze hem naast hoogbegaafdheid ook testen op ADD en autisme, omdat hij moeite heeft met de verwerking van prikkels. Hij staat nu op de wachtlijst die ontzettend lang is.
Intussen is er wel een perspectiefplan met hem gemaakt samen met een psycholoog. Daarin staat omschreven wat hij wil bereiken. Gelukkig kan hij bij die psycholoog ook zijn verhaal kwijt.
Op school mogen jongeren inmiddels in groepen deels weer naar school en Jason mag iedere dag met beide groepen meelopen. We hopen dat dat een beetje helpt bij zijn motivatie.
Juiste hulp
Allemaal stappen in de juiste richting, maar we zijn er nog lang niet. Ik wil het beste voor mijn kind en dat is dat hij lekker in zijn vel zit. Dan gaat het vanzelf ook goed op school.
Het vinden van de juiste hulp is alleen nog best lastig. Ik ben geen moeder die erg kritisch is en heel veel vragen stelt. Ik denk altijd: zij hebben er voor gestudeerd en snappen hoe het zit. Pas achteraf stel ik mezelf allerlei vragen. Gelukkig leer ik bij Jeugdplatform Amsterdam om kritischer te zijn. Ik vertrouw meer op mezelf en mijn eigen intuïtie en ben mondiger geworden.
Praten over je ervaring
Dat het goed kan komen, bewijst mijn jongste zoon. Ook hij had lang problemen op school en ging naar de kinderpsycholoog. Met hem gaat het nu heel goed. Hij zit net als ik bij Jeugdplatform Amsterdam. Het is prettig om daar je mening te kunnen geven. En om een gevoel van samen te ervaren. Je staat er echt niet alleen voor. We praten veel over onze ervaringen en zo leer ik ook nog wat!”